ࡱ> G bjbjَ "Q]4"  $N)!"!!)w w w w !!w w iV|{$@BG!V E-AVRUPA VE B0LG0 TOPLUMU Bilge Gler Bilkent niversitesi Avrupa Dkmantasyon Merkezi Birim sorumlusu  HYPERLINK mailto:gulerb@bilkent.edu.tr gulerb@bilkent.edu.tr 0312 290 25 30 ZET Bilgi toplumu, geli_mi_ lkelerde bilgi ve bilgi teknolojilerinin giderek artan bir _ekilde kullan1lmas1yla ortaya 1km1_ bir kavramd1r. Bigi toplumunun en nemli zellii bilgi ve bilgi teknolojilerinin ya_am1n her alan1nda kullan1labilir olmas1d1r. Ya_am1n her alan1nda kullan1labilen bilgi, retim ve verimlilii art1rm1_ ve yeni geli_meleride (teknoloji, sosyal ve kltrel, ve ekonomik) te_vik etmi_tir. Bilgi toplumu kavram1, dnyada h1zla yay1lan yeni bir toplumsal dn_m srecini ifade etmektedir. Bu bildiride Bilgi toplumu ve e-Avrupa giri_imi gibi konulardan sz edilecektir. ABSTRACT Anahtar kelimeler: Bilgi, Bilgi toplumu,e-Avrupa, Bilgi okur yazarl11, ya_am boyu renme. G0R0^ 21. Yzy1lda bilgi toplumu, bilgi ekonomisi, bilgi a1, bilgi okuryazarl11, gibi kavramlarla s1k s1k kar_1la_maktay1z. Bilgi belge ve teknolojide grlen ba_ dndrc geli_meler insanl11 ve toplumu ok byk ve kkl bir dei_im ve dn_m srecine ula_t1rm1_t1r. Sosyo-ekonomik geli_me srecinde toplumlar ilkel toplumdan tar1m toplumuna, gnmzde ise sanayi toplumundan bilgi toplumuna gei_ ya_anm1st1r. Bilgi toplumu, bilginin ya_am1n her alan1nda temel g halini ald11, bilgi hizmetlerinin artt11, ya_am boyu renme al1_kanl11n1n geli_tii, renmeyi renmenin odak noktas1 olduu, renen birey, renen kurum, renen toplum ba1n1n kurulduu toplumsal ya_am biimini ifade etmektedir. Ya_amlar1 boyunca insanlar ya resmi eitim kurumlar1 ya da ya_ad1klar1 evre, i_ ve gnlk ya_amlar1nda bilgi edinmeye yani renmeye ihtiya duyarlar. renme zorunlu eitimin tamamlanmas1yla biten bir sre deildir ve tm bireyler iin ya_amlar1n1n sonuna kadar devam etmesi gereken bir etkinliktir. Bilgi ve bilgi teknolojilerindeki geli_meye uyum salayabilmek, bir meslek edinmek ya da edinilen meslekteki geli_meleri ve dei_imleri izleyebilmek, birey olabilmek ve toplumda aktif bir rol oynamak iin insanlar ya_amlar1n1n her dneminde yeni bilgi ve beceriler edinme ya da varolan bilgi ve becerilerini geli_tirme ihtiyac1 duyacaklard1r. Yani bilgi toplumunun olu_turduu insan, ya_am boyu renme al1_kanl11 edinmi_ srekli kendini yenileyen ve geli_tiren ki_idir. Bilgi toplumu niteliini kazanmak iin bireylere ve kurumlara byk grevler d_mektedir. Toplumda ya_ayan bireyler, bilgiye ihtiya duyduklar1n1 farkeden ve bilgiye ula_1m yollar1n1 bilen ki_iler olmal1d1r ki o toplumdaki bireyler bilgi toplumunun olu_mas1n1 salayabilsinler. B0LG0 TOPLUMU  Dnya yeni bir srece girmi_tir. Bu sre, yerle_ik tar1m kltrne gei_i ifade eden  birinci dalga sanayi toplumuna gei_i ifade eden  ikinci dalga ve ikinci dalga n1n ard1ndan bilgi toplumuna gei_i ifade eden  nc dalga olarak adland1r1lmaktad1r. Bu gei_ler aras1nda zaman dilimi de giderek k1salm1_t1r. Bu nedenle izleyen dnemlerde, bilgi birikimindeki kmlatif art1_1n sonucu olarak yeni dei_im ve dn_mlerin daha k1sa bir srede kar_1m1za 1kmas1 olas1d1r (Uysal, 22 Kas1m 1996:6). Sanayi toplumunun devam1 olarak kar_1m1za 1kan bilgi toplumu kavram1 bilgi a1, sanayi sonras1 toplum gibi e_itli kavramlarla da ifade edilmektedir. Bilgi toplumu kavram1 kaynaklarda, yeni temel teknolojilerin geli_imiyle bilgi sektrnn, bilgi retiminin, bilgi sermayesinin ve nitelikli insan faktrnn nem kazand11, eitimin srekliliinin n plana 1kt11, ileti_im teknolojileri, bilgi otoyollar1, elektronik ticaret gibi yeni geli_meler ile toplumu ekonomik, sosyal, kltrel ve siyasi a1dan sanayi toplumunun tesine ta_1yan bir geli_me a_amas1 olarak tan1mlanm1_t1r (Aktan ve Tun,1998). Tm dnyay1 ve lkeleri saran bilgi toplumunun zelliklerini sanayi toplumuyla kar_1la_t1rmal1 olarak _u _ekilde verebiliriz: 1-Sanayi toplumunda maddi sermayenin yerini bilgi toplumunda bilgi ve insan sermayesi alm1_t1r. 2-Sanayi toplumunda mal ve hizmet retiminde geli_menin ba_lang1c1 olan buhar makinesinin yerini bilgi toplumunda bilgisayarlar almaktad1r. 3-Sanayi toplumunda kol gcnn yerini, bilgi toplumunda beyin gc almaktad1r. 4-Sanayi toplumunda fiziksel ve d_nsel anlamda insan sermayesinin retime kat1l1m1 sz konusu iken, bilgi toplumunda d_nsel anlamda, yksek renim grm_ nitelikli insan sermayesinin retime kat1l1m1 sz konusudur. 5-Sanayi toplumunda sanayi mallar1n1n ve hizmetlerinin retimi yap1lmaktad1r. Bilgi toplumunda ise bilgi ve teknolojinin retimi gerekle_mekte ve bilgi sektrnn rn olarak bilgisayar, ileti_im ve elektronik haberle_me, robotlar, yeni geli_mi_ malzeme teknolojileri gndeme gelmektedir. 6-Sanayi toplumundaki fabrikalar1n yerini bilgi toplumunda bilgi kullan1m1n1 ieren bilgi alar1 ve veri tabanlar1 almaktad1r. Bilgi, dnyan1n her taraf1nda retilmekte ve ileti_im teknolojisi arac1l11yla an1nda her tarafa yay1lmaktad1r. 7-Sanayi toplumundaki genel eitimin yerini bilgi toplumunda eitimin bireyselle_mesi ve sreklilii almaktad1r. 8-Sanayi toplumunda, birincil, ikincil, ve ncl endstriler, tar1m, sanayi ve hizmetler varken bilgi toplumunda birincil, ikincil, ve ncl sektrlerin yan1s1ra drdncl sektr olan bilgi sektr ortaya 1kmaktad1r. 9-Sanayi toplumunda zel ve kamu iktisadi kurulu_lardan farkl1 olarak bilgi toplumunda gnll kurulu_lar1n nem kazand11n1 gryoruz. 10-Sanayi toplumunda ba_l1ca retim faktrleri emek, tabiat, sermaye, giri_imci iken, bilgi toplumunda retim srecinde bu retim faktrlerinin yan1s1ra be_inci retim faktr teknik  bilgi n plana 1kmaktad1r. 11-Sanayi toplumunda retilen mal ve hizmetlerin k1tl11 sz konusu iken, bilgi toplumunda bilgi k1t deildir. Bilgi, srekli artmakta ve artan verimler zellii iermektedir. 12-Sanayi toplumunda retilen mal ve hizmetlerin bir yerden bir yere ta_1nmas1nda uzakl1k ve maliyet nemli iken, bilgi toplumunda bilgi otoyollar1 ile tketici ile bilgi aras1ndaki uzakl1k nemini kaybetmekte ve maliyetler minumuma inmektedir. 13-Sanayi toplumunda tketici taleplerinin kar_1lanmas1nda mal ve hizmetlerin mobilitisi olduka d_k, bilgi toplumundaysa bilginin mobilitisi kolayd1r. Bu durum, bilginin s1n1rs1z bir tketici taraf1ndan tketilmesine ve yenilikleri te_vik etmesine yol amaktad1r. 14-Sanayi toplumunda temel bilgiyi, fizik, kimya bilimleri, bilgi toplumunda ise; kuantum elektronii, molekler biyoloji ve evresel bilimler gibi yeni ar_t1rma alanlar1 olu_turmaktad1r. 15-Sanayi toplumunda politik sistem temsili demokrasi iken, bilgi toplumunda kat1l1mc1 demokrasi anlay1_1n1n daha belirgin bir nem kazanaca1 d_nlmektedir (Aktan ve Tun,1998). Bilgi toplumunda en nemli unsur bilgi olarak kar_1m1za 1kmaktad1r. Tar1m toplumunda girdi toprak, sanayi toplumunda sermaye iken bilgi toplumunda bilgidir. Bilgi hem bu toplumun bir girdisi hemde bir 1kt1s1 yani rndr. Toffler e grede nc dalga da bilgi en yksek kalitedeki gcn kayna1d1r. Ba_ka bir deyi_le, bilgi art1k para gcyle kas gcnn eki olmaktan 1km1_, bunlar1n ruhu ve ekirdei haline gelmi_tir (Toffler,1992:82). Bilgi reten, bilgiyi geni_ kitlelere yayan, bilgiyi elde edilebilir k1lan, bilgiyi deere dn_trebilen toplumlar geli_ebileceklerdir. Bilgi toplumunda bilgi ve renme kavramlar1 ok nemli bir yere sahiptir. Bilim ve teknolojide ya_anan dei_im sonucunda bilgi h1zla artm1_t1r ve her geen gn hacmini de art1rarak geni_lemeye devam etmektedir. Bilgi stratejik bir neme sahip olmaktad1r. Zaman iinde bilgi ve bilginin sunulduu ortam pek ok dei_iklie uram1_t1r. Bilgi nin kay1t edildii ortam kil tabletlerden, papirs rulolar1na, papirs rulolar1ndan bas1l1 materyale bas1l1 materyalden elektronik ortama ula_m1_t1r (0nternet, veri tabanlar1, cd-rom, mikrofi_, mikrofilm vb). Dei_en bilgi kay1t ortamlar1 ve bilgi yay1n1ndaki art1_ bilgi payla_1m1n1 ve bilgiye eri_imi de zorla_t1rm1_t1r. Bilgi ve bilgi teknolojilerindeki bu h1zl1 dei_im ve geli_im sreci, insan ya_am1n1 tm ynleriyle etkilemektedir. Bu geli_meler dorultusunda toplumda yeni deerler olu_mu_tur. Bilgi teknolojileri bireylere ve topluma yeni imkanlar sunarken, bir yandan da yeni bilgi ve becerilerle donanmas1n1 zorunlu k1lmaktad1r. Yeni teknolojiler h1zla i_ ya_am1na, aile ya_am1na girmektedir. 0nsanlar1n, var olan i_lerini kaybetmemek ya da bir meslek edinmek iin kendilerini srekli geli_tirmesi gerekmektedir. Gnmzde bilgi teknolojilerini kullanabilen, gerekli bilgilere nerede ve nas1l ula_abileceini bilen bireylere ihtiya vard1r. Ki_inin genel eitim almas1 gnmzde etkili olmamaktad1r. Srekli renme abas1nda olan ve ki_isel aba harcayan ki_iler toplumda varolabileceklerdir. Evlere giren ok e_itli ileti_im aralar1, ocuk ve genlerin kar_1 kar_1ya kald11 yeni toplumsal deerler ve buna bal1 dei_imler, i_ ya_am1nda olduu gibi aile ya_am1nda ve hayat1n btn blmlerinde de dei_en ihtiyalar1n gstergeleri olarak kar_1m1za 1kmaktad1r. Fakat ya_am boyu renme srecinde bilgi ve ileti_im aralar1n1n kullan1m1, bir yandan hayat1 kolayla_t1r1p yeni f1rsatlar salarken, dier yandan da toplumu ikiye blm_tr. Bu blnmeyle birlikte ki_iler toplumdan d1_lanma riski ile kar_1 kar_1yad1rlar. Toplumda bilgi vars1l1 ve bilgi yoksulu olmak zere iki ayr1 kesim olu_mu_tur. Enformasyon (bilgi) toplumundan d1_lanma riskinin yksek olu_u endi_e verici bir durumdur. Toplumda bilgi teknolojilerini kullanma becerisine sahip olanlar, bilgiye eri_ebilenler, bilgiye eri_me maliyetini kar_1layabilenler ile bu becerilere sahip olmayan ki_iler aras1ndaki uurum (Dijital uurum) en aza indirgenmelidir. Dijital ve kltrel uurumu nlemek iin, fiziki, dijital, insani ve sosyal kaynaklar1 e_itliki ve adil bir temelde olu_turmak; yani bili_im teknolojilerini ve balant1 imkan1n1, ierik geli_tirme donan1m1n1, bilgi okuryazarl11 ve ya_am boyu renim f1rsatlar1n1, yeni rgtlenme ve sosyal ili_ki modellerini herkesin eri_imine sunmak gerekmektedir (Ukan,2003). Toplumun blnmemesi ve say1sal uurumun giderilmesi iin tm bireylerin ya_amlar1 boyunca renmesi gerekir, yani renen bir toplum yarat1lmal1d1r. renme kavram1 bilgi toplumunda giderek ykselen bir deer olarak kar_1m1za 1kmaktad1r. ya_am1n basamakl1 geleneksel blmlemesi eitim ve renme, i_e at1lma ve emeklilik zay1flamakta ve bunun yerine ya_am iin i_ kltr n plana 1kmaktad1r. Bylelikle ya_am boyu renme gelip geici bir politik rzgar olmaktan ok bireylerin ya_amlar1ndaki ve toplumlar1n etkinliklerindeki gerek dei_imi tarif etmektedir (Brophy, Craven ve Fisher,1988). Bilgi pazar1nda istedii ve gereksinim duyduu bilgiyi semek bireyin sorumluluundad1r. Bilgiyi bulan, bulduu bilgiyi analiz edip yorumlayan ve elde ettii bu bilgiyi payla_abilen bireyler bilgi okuryazar1 olarak tan1mlanmaktad1r. Bilgi okuryazarl11 bilgisayarlar1n nas1l kullan1laca1ndan bilgiye eri_ime, bilginin doas1na ve teknik alt yap1s1na, ele_tirel d_nmeye, bilginin evreyi sosyal, kltrel ve felsefi olarak nas1l etkilediini anlamaya kadar olan konular1 ieren yeni bir bilim dal1d1r (Sahpiro ve Hughes,1996:31). Grld gibi bilgi toplumunda bireyse renme, renmeyi renme yani ya_am boyu renme felsefesi n plana 1kmaktad1r. nk bilgi okadar h1zl1 artmaktad1rki, herhangi bir bilgiye sahip olan her insan1n, yakla_1k drt ya da be_ y1lda bir yeni bilgiler edinmek zorunda kalaca1, yoksa eskimi_ biri say1lacag1n1 varsaymak yerinde olacakt1r (Drucker, 2003:87). Bilgi toplumunu yaratabilmek iin herkese bilgi ve ileti_im teknolojileri f1rsat1 yarat1lmal1 ve bu teknolojilerin etkin kullan1m1n1 art1racak yollar izlenmelidir. . Her bireysel eylem, reaksiyon (bilin alt1 dzeyde olsa bile) renmeyi ierir. Ya_am bir renme deneyimidir. renme sayesinde toplumlar geli_melerini srdrebilirler ve ekonomilerini dzeltebilirler. Bunu salayabilmek iin renme olanaklar1n1n planlanmas1, ynlendirilmesi, deerlendirilmesi ve gzden geirilmesi gerekir. renme olanaklar1n1n planlanmas1 ve ynlendirilmesi bireylerin gelecekteki renme olanaklar1na eri_imin mmkn k1l1nmas1 iin gereklidir. 3- E-Avrupa Bilgiyi retme, kullanma ve yayma yetenei, uluslararas1 rekabet gcnn en kritik belirleyicisi haline gelmi_tir. Teknolojik geli_me a1s1ndan ileri olan lkelerde ekonomik faaliyetlerin nemli bir blmn bilgi youn faaliyetlerin olu_turduu bir dei_im sreci ya_anmaktad1r. Gnmzde, mal ve hizmet retim faaliyetlerinin artan lde bilgi kullan1m1 gerektiriyor olmas1ndan hareketle ekonomileri tan1mlamakta  Bilgi Ekonomisi kavram1 kullan1lmaya ba_lanm1_t1r (DPTa, 2006) Bu gel_meler 1_11nda Avrupa Komisyonu taraf1ndan Aral1k 1999 tarihinde kabul edilen eAvrupa Giri_imi, Avrupa y1 dnyadaki en dinamik ve rekabet gc yksek pazar haline getirme amac1na ynelik olarak, zellikle internet alan1nda yeni ekonomi iin gerekli altyap1y1 kurmay1 hedeflemektedir. Giri_im bu hedefe ynelik temel ama belirlemi_tir: Daha ucuz, daha h1zl1, daha gvenli internet 0nsan kayna1na yat1r1m 0nternet kullan1m1n1 zendirmek (Tarihe:2006). Ancak eAvrupa giri_imi sadece AB yesi lkelerle s1n1rl1 kalmam1_, AB ye aday lkeleri de iine alacak _ekilde geni_letilmi_ ve  eAvrupa+ (eEurope-plus) giri_imi domu_tur (eEurope,2001). eAvrupa gibi, eAvrupa+ Eylem Plan1 da, aday lkelerin ekonomilerinin yenilenmesinin ve modernizasyonunun h1zland1r1lmas1n1, kurumsall1klar1n1n ve yeteneklerinin art1r1lmas1n1n desteklenmesini, genel rekabet glerini geli_tirmeyi amalamakta, bu ynde aday lkelerin zel durumlar1n1 gznne alan eylemler sunmaktad1r (Dptb,2006). Avrupa'n1n bir an nce bilgi tabanl1 ekonominin, zellikle de internetin salad11 f1rsatlardan sonuna dek yararlanmas1 hedefini gerekle_tirmek iin devlet ve hkmet ba_kanlar1, Avrupa Konseyini ve Komisyonunu  e-Avrupa Giri_imi ve Lizbon Stratejisiyle uyumlu ve kapsaml1 bir eylem plan1n1, ulusal giri_imleri gz nne alarak en st dzeyde koordinasyon iinde haz1rlamakla grevlendirmi_tir. Komisyon, e-Avrupa'n1n ilk a_amas1 olan e-Avrupa 2002 Eylem Plan1n1n Tasla1n1 24 May1s 2000 tarihinde tamamlam1_t1r. Avrupa 2002 Eylem Plan1n1n temel ba_l1klar1 su _ekilde s1ralanm1_t1r: 1-Daha ucuz, daha h1zl1, daha gvenli internet a) Daha ucuz ve daha h1zl1 internet eri_imi b) Ara_t1rmac1lar ve renciler iin daha h1zl1 internet c) Gvenli alar ve ak1ll1 kartlar 2-0nsan kayna1na yat1r1m a) Avrupa genliinin say1sal aa haz1rlanmas1 b) Bilgi tabanl1 ekonomide i_ gc c) Bilgi tabanl1 ekonomiye herkesin kat1l1m1 3-0nternet kullan1m1n1n te_vik edilmesi a) e-Ticaretin h1zland1r1lmas1 b) Elektronik devlet: Kamu hizmetlerine elektronik eri_im c) evrimii sal1k d) Kresel alar iin Avrupa say1sal ierii e) Ak1ll1 ula_1m sistemleri (eEurope,2002). Avrupa 2002 Eylem Plan1, Haziran 2002'de Eylem Plan1nda yer alan hedeflerin ok byk bir k1sm1n1n ba_ar1yla gerekle_tirilmesiyle sonulanm1_t1r. Bu kapsamda; hemen hemen tm i_ dnyas1 ve okullar internet eri_imine kavu_mu_, internet eri_imine sahip hane halk1 say1s1 kat1na 1kar1lm1_ ve Avrupa dnyadaki en h1zl1 ara_t1rma a1na sahip olmu_tur. Fakat, internet kullan1m1, eri_im kadar h1zl1 bir geli_me gsterememi_tir. Bu nedenle yeni politikalar, internet kullan1m1n1n yksek kaliteli alt yap1, ekici servisler ve uygulamalar ile kurumsal yap1lar1n dei_tirilmesiyle artt1r1lmas1na ynelmi_tir. Bu politikalar1n sonucu olarak e-Avrupa 2005 giri_imi ortaya c1km1_t1r. e-Avrupa 2005 Eylem Plan1n1n temel hedefleri _unlard1r: - e-Devlet, e-Eitim ve e-Sal1k ba_ta olmak zere modern evrimii hizmetlerin sunumu - Dinamik e-0_ ortam1n1n yarat1lmas1 Ve bunlar1 mmkn k1lacak; - Rekabeti fiyatlarla yayg1n geni_ bant eri_imi - Gvenli bilgi alt yap1s1 (eEurope,2005). Avrupa Birlii eAvrupa 2005 Eylem Plan1n1n tamamlanmas1n1n ard1ndan 2000 y1l1nda Lizbon Stratejisinde ortaya koyduu politikalar1 da gzden geirerek  i2010: Byme ve 0stihdam iin Avrupa Bilgi Toplumu stratejisini kabul etmi_tir. Strateji,  i politika nceliine dayanmaktad1r (Information space, Innovation and Investment, Inclusion): Tek Avrupa Bilgi Alan1 (Single European Information Space): AB iinde bilgi toplumu ve medya hizmetlerinde a1k ve rekabeti tek pazar1n olu_turulmas1. Teknolojik dn_mn politika dn_myle desteklenmesi iin, Komisyon taraf1ndan; 2005 y1l1nda etkin bir spektrum ynetimi politikas1 geli_tirilmesi, 2005 y1l1 sonunda grsel-i_itsel medya hizmetlerine ili_kin kurallar1n gzden geirilmesi, 2006 y1l1nda elektronik haberle_meye ili_kin dzenleyici erevenin gncellenmesi, 2006 y1l1nda gvenli bir bilgi toplumu iin strateji geli_tirilmesi ve 2006-2007 dneminde etkili ve birlikte al1_abilir say1sal haklar ynetimine ili_kin kapsaml1 bir yakla_1m geli_tirilmesi amalanm1_t1r. Yenilikilik ve Ara_t1rma Yat1r1m1 (Innovation and Investment in Research): AB bilgi ve ileti_im teknolojileri ara_t1rma yat1r1mlar1n1n yzde 80 oran1nda art1r1lmas1. Avrupan1n nde gelen rakipleri ile aras1ndaki fark1n kapat1lmas1 suretiyle ara_t1rma ve inovasyonda yksek performans salanmas1 amalanm1_t1r. Kapsay1c1 Avrupa bilgi toplumu (Inclusion, better public services and quality of life): Kapsay1c1, daha kaliteli kamu hizmeti sunan ve ya_am kalitesini art1ran bir bilgi toplumu hedeflenerek tm kesimlerin bilgi toplumunun sunduu imkanlardan faydalanmas1n1 salamaya dnk eylemlerin hayata geirilmesi amalanm1_t1r (DPTc,2006) 4-SONULAR Bilgi toplumu, bilgi retimi ve iletiminin yayg1nla_t11, bilginin temel sermaye, anag olduu ve bilgi i_i ile ura_anlar1n ounlukta olduu, renmenin ya_am1n bir paras1 haline geldii bir toplumsal ya_am biimidir. Eitim ve renme kavram1 her zaman nemini koruyan kavramlar olarak bugnlere gelmi_tir. Bir lkenin geli_ebilmesinde, ekonomisinin ilerlemesinde bir n ko_uldur. Ancak gnmzde ya_anan byk ve h1zl1 dei_im eitim ve renme kavram1n1n biraz daha geli_mesine, yeni bir anlam kazanmas1na sebep olmu_tur. rgn renim, yksek renim gibi kavramlar hala nemini korurken bilgi a1nda yetersiz kalmaktad1r. Gnmzde dei_imin temelinde yatan bilgidir. Bilgi hayat1m1z1n her alan1na girerek aile, i_, gnlk hayat1m1z1, toplumu, ekonomik yap1y1 ve yap1sal olgular1 dei_tirmi_tir. Bu geli_meler dorultusunda kendini srekli geli_tiren, renmeye a1k yeni bilgi ve becerilerle donat1lm1_ toplum bireylerine ihtiya vard1r ve bu toplum bireyleri bilgi toplumunu olu_turacak olan bireylerdir. Her_eyin  e olarak adland1r1ld11 bu ada Bilgi toplumu olmak iin eavrupa giri_imleri bize yol gsterecektir. KAYNAKA Aktan, C. Can ve Mehtap Tun. 1998.  Bilgi Toplumu ve Trkiye . Yeni Trkiye Dergisi. [Internet, WWW] http://www.canaktan.org/yeni-trendler/bilgi- toplumu/bilgi-toplumu-zellik.htm Brophy, Peter, Jenny Craven and Shelagh Fisher. 1998.  Final Report . [Internet,WWW] http://www.ukoln.ac.uk/services/elib/papers/tavistock/ukals/ukals.html DPTa.2006.  eAvrupa Giri_imi . [Internet, WWW]  HYPERLINK http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.html http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.html DPTb.2006.  eAvrupa+ .[Internet, WWW]  HYPERLINK http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.html http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.html DPTc.2006.  i2010: Byme ve 0stihdam iin Avrupa Bilgi Toplumu [Internet, WWW]  HYPERLINK http://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.html http://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.html Drucker, Peter P. 2003. Kapitalist tesi Toplum. 0satanbul: Ink1lap Kitabevi. eEurope+ (2001).  eEurope+ Action Plan: A Co-operative Effort to Implement the Information Society in Europe , Avrupa Komisyonu Raporu, Eri_im Tarihi: Ekim2006. [Internet, WWW]  HYPERLINK http://europa.eu.int/ http://europa.eu.int/ eEurope (2002).  2002eEurope . [Internet, WWW]  HYPERLINK http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htm http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htm eEurope (2005). eEurope 2005. [Internet, WWW]  HYPERLINK http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm Shapiro,J.J. VE S.K.Hughes. (1996).  Information literacy as a l1beral art: enlightenment proposals for a new curriculum , Educom review,March/April:31-35.  Tarihe . [Internet, WWW]  HYPERLINK http://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htm http://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htm Toffler,Alvin. 1992. Yeni Gler Yeni ^oklar. ev. B.orak1. 0stanbul: Alt1n Kitaplar Yay1nc1l1k Ukan, zgr. 2003.  Bilgi Ekonomisi ve Trkiye . [Internet, WWW] http://cyberinet03.inet-tr.org.tr/overviews/abstracts/44.html Uysal, Y. 22 Kas1m 1996.  Bilgi Toplumu ve Piyasa Ekonomisinin Gelecei Dnya Gazetesi, 6. 46N$&(RTx8 \ .!"#@%&@),,-0135f7888\<^<v<x<BDDEEJJKMRRSSccccgnhphrhfkxlltttuuvwxh~6B*B* B*CJmHCJmHCJmHjCJUmH50JjCJU jCJUCJCJmH L46NxVtvx|  6 8  $ D$ & F46NxVtvx|  6 8  $ D.!"#$@%&@).+,-𽷴zwrolyppL/  ~    a _`ap *.!"#$@%&@).+,-.0135f78^<BM$1$$1$$1$$ & F1$$-.0135f78^<BMSWY[[^^cccgzjjkhkjkootxttBuuuu vfvvvwRww¿|yvspmOik"jkz{      L5FG2^Jc ]%)*MSWY[[^^cccgzjjkhkjkootxttBuuuu vfvv & F$1$vvwRwwwHxxxxh~`NXȊ^`bxVXjl1$$ & F$1$wwHxxxxh~`NXȊ^`bxVXjlڗܗZtvĚb46ԝ֝gh|yvsJKPwx&'|      3d 8L-h~zLn҈`bxjlڗܗXZ\~prĚƚHJLbdԜ֜؜026fҝ:<~ Y͸ͲͦjOJQJU 5OJQJjuOJQJUjOJQJUOJQJj(U0JjU jU56mH5mHCJmH0J0J?ڗܗZtvĚb46ԝ֝ghܤ$1$1$1$YZ[ҠӠ!"#efo *,.@Brx565jmUCJmHmH jUOJQJ0J jUjkU$ܤޤd345tܤޤd$1$1$1$$1$ . A!"#$% PDyK gulerb@bilkent.edu.tryK :mailto:gulerb@bilkent.edu.trMDyK 6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.htmlyK lhttp://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.htmlMDyK 6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.htmlyK lhttp://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.html)DyK -http://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.htmlyK Zhttp://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.htmlDyK http://europa.eu.int/yK ,http://europa.eu.int/DyK Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htmyK http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htmDyK Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htmyK http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htmADyK 3http://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htmyK fhttp://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htm [$@$NormalmH 4@4 Heading 1$@&CJmH 0@0 Heading 2$@&CJ0`0 Heading 3$@&5> > Heading 4$$ & FY@&5CJF F Heading 5$$ & FY@&5CJOJQJ< < Heading 6$ & FY@&5CJ> > Heading 7$$ & FY@&5CJ> > Heading 8$$ & FY@&CJmHJ J Heading 9 & FY<@&56CJOJQJ<A@<Default Paragraph Font(U@( Hyperlink>*B*4B`4 Body Text $1$mH$X`$Emphasis6 W`! Strong5>C 2>Body Text Indent $1$Qh~YT\^MvܤUWYZ]`-wVX[_iJK8KbKKK1LkLLMMM NZNNN"OeO"PbPPQXXXXXXXX8@n(  6   B S  ? Q $t _Hlt149994976<Q<QiZCE"EINuL T X Z   cdOP|}MPy{FGafp.| !!+$$$+%%%{''{(}())+++g-l-..b.g.i.....//1133p4u4x445P7!8#8S8U8v8y88888z9|99999::A:H:W:;;;<'<6=>=>$>?@BBDDD*I,I4I6ISIvIIIIIIIJ=JAJJJJJJ9KPKRKbKK(L/L1LLLLLLLLLLLMMMMMMMNN NNNNNNNNNfOoOsOOOPPP P"PPPPPPPPPPPPPQQQQbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilge1C:\WINDOWS\TEMP\AutoRecovery save of e-avrupa.asdbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\My Documents\e-avrupa.docbilgeC:\WINDOWS\Desktop\e-avrupa.doc:D"UP/yR V *  Chapter hho(.yR V:D`e@h OJQJo(@aMaMaMaM IJKMNOPQPP PPDPPPPP@@PPG:Times New Roman5Symbol3& :Ariala Trebuchet MSTimes New Roman"1h&& C"!0RE-AVRUPAbilgebilge Oh+'0X    ,8@HP E-AVRUPA -AVbilgePAilgNormalAbilgeA2lgMicrosoft Word 8.0@@ G@ G C ՜.+,D՜.+,8 hp  bilkent"R   E-AVRUPA Titlet(RZ _PID_GUID _PID_HLINKSAN{F926F024-6807-11DB-9FE9-00051C09D443}A0(w3http://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htm Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htmW  http://europa.eu.int/x -http://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.html'6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.html'6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.htmlC!mailto:gulerb@bilkent.edu.tr  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`acdefghiklmnopqrstvwxyz{|~Root Entry F1G@$[GData b1TablejWordDocument"SummaryInformation(uDocumentSummaryInformation8}CompObjj  FMicrosoft Word Document MSWordDocWord.Document.89q Oh+'0X    ,8@HP E-AVRUPA -AVbilgePAilgNormalAbilgeA3lgMicrosoft Word 8.0@F#@ G@2 E ՜.+,D՜.+,8 hp  bilkent#_U   E-AVRUPA Titlet(RZ _PID_GUID _PID_HLINKSAN{F926F024-6807-11DB-9FE9-00051C09D443}A0(w3http://www.bilten.metu.edu.tr/eEurope+/Tarihce.htm Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm Chttp://europa.eu.int/information_society/eeurope/2002/index_en.htmW  http://europa.eu.int/x -http://212.175.33.22/eAvrupa/euindex_11.html'6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_3.html'6http://www.bilgitoplumu.gov.tr/eAvrupa/euindex_1.htmlC!mailto:gulerb@bilkent.edu.trYZ[ҠӠ!"#efo *,.@Brx565jmUCJmHmH jUOJQJ0J jUjkU% . A!"#$% PInformation society is a concept, which emerged in developed countries with the use of information and information technologies. The most distinctive feature of the information society is that information and information Technologies can be used in every phase of daily life. Information that can be used in every phase of life has increased production and efficiency and as a result promoted developments (technological, social and cultural, and economic). The concept information society embraces a new rapid expanding social transformation process. This paper focuses on themes like information society and e-Europe. ܤޤd$1$1$1$$1$  [$@$NormalmH 4@4 Heading 1$@&CJmH 0@0 Heading 2$@&CJ0@0 Heading 3$@&5>> Heading 4$$ & FY@&5CJFF Heading 5$$ & FY@&5CJOJQJ<< Heading 6$ & FY@&5CJ>> Heading 7$$ & FY@&5CJ>> Heading 8$$ & FY@&CJmHJ J Heading 9 & FY<@&56CJOJQJ<A@<Default Paragraph Font(U@( Hyperlink>*B*4B@4 Body Text $1$mH$X@$Emphasis6 W@! Strong5>C2>Body Text Indent $1$PTq QvRRT(  h~YT\^MvܤUWYZ]`-wVX[_Unknownbilgei1MtMMMNMNNN OP2PHP|PPQDQQQRRSPTXXXXXXXX8@n(  6   B S  ? PT $t _Hlt149994976E?RTm?RTZp  RX560z V!!!_"".#0#N#U#Z$_$&='C''K(O())**N,S,d.l.p.//000000P1V1X1,2.2P4T4556666789:::::: ;#;G;I;;;; <b<d<v<y<<<<(>0>8>>>??@@/BB EE#G-G2GKKKKKKKL L?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]cdefghiklmnopqrst E-AVRUPA -AVbilgePAilgNormalAbilgeA3lgMicrosoft Word 8.0@F#@ G@2 E