Fen Öğretim Metodları Dersinde Telekomünikasyon Teknolojileri Kullanımının
Öğrencilerin Bilgisayarlara ve Elektronik İletişime Karşı Eğilimlerine Etkileri

* Gülşen BAĞCI KILIÇ

Telekomunikasyon teknolojileri genelde uzaktan egitimde kullanilmaktadir ama son yillarda Amerikada yüzyüze egitime entegrasyonlarida yayginlasmaktadir. Bu çalismada 1998 güz döneminde Amerikada Indiana Üniversitesi Bloomington kampüsünde, verilen Fen Ögretim Metodlari dersine iki telekomunikasyon teknolojisin entegrasyonu incelendi. Fen Ögretim Metodlari dersi (E328) tüm sinif ögretmenligi bölümü ögrencilerinin üçüncü yilda almak zorunda olduklari bir derstir. Entegre edilen iki telekomunikasyon teknolojisi ise Alta Vista Forum ve Tapped In adinda yeni bir olusumdur. Alta Vista Forum bir elektronik konferans programi, Tapped In (Teacher Professional Development Institute) ise Web de egitimciler arasinda elekronik topluluk yaratmaya calisan bir kurumdur.

Teknolojilerin derse entegrasyonuna ilk olarak Alta Vista Forum ile baslandi. Ögrenciler iki blok ders saati boyunca programi kullanmak için egitim aldilar. Bunun sonrasinda ögrencilere daha çok pratik kazandirmak için dersin ilk elektronik tartismasi egitimde teknoloji kullanimi olarak seçildi. Ögretim üyesi bu konuda iki degisik fikri savunan kisilerin konusmalarini Alta Vista Forumda yayinladi ve her ögrenciden bu iki yaziyi okuyup, kendi fikirlerini yayinlamalarini ve arkadaslarinin yayinladigi fikirlere karsilik vererek elektronik tartismayi gelistirmelerini istedi. Bunun sonrasinda, Alta Vista Forum iki ay boyunca hem ögrenciler hem de ögretim üyesi tarafindan siniftaki iletisim ve isbirligini sinif disinda da sürdürmek için aktif olarak kullanildi. Ögretim üyesi dersten önce okunmasi gereken makaleleri, ögrenciler ödevlerini Alta Vista Forumda yayinladi. Gerektiginde islenen konular Alta Vista Forum da tartismaya açildi. Ögrenciler okullara staj yapmak için gittiklerinde tecrübelerini Alta Vista Forumda paylastilar. Dönemin son iki haftasinda ögrencilere Tapped In tanitildi. Bir bilgisayar labratuvarinda her ögrenci ayri bir bilgisayardan Tapped In’e baglanarak, bir Tapped In görevlisi tarafindan temel komutlar ögretildi. Daha sonra, ögrenciler aksamlari Tapped In de “chat” ortaminda yapilan okul sonrasi elektronik konferanslara (after school online conference) katilmalari istendi.

Bu arastirma için Fen Ögretim Metodlari dersinin dört sinifi kullanildi. Iki sinif ve bu siniflara ders veren ögretim üyesi iki telekomunikasyon teknolojisini dersine entegre etti. Bu grup bundan sonra Telekomunikasyon grubu diye adlandirilacak. Diger iki sinif ise bu iki telekomunikasyon teknolojisini kullanmadi ve ögretim üyesi farkliydi. Bu iki telekomunikasyon kullanimi disindaki teknoloji kullanimi iki gruptada benzerdi. Her iki gruptaki bütün ögrenciler bilgisayarlari ödevlerini yazmak, Web de bilgi taramak ve e-mail için kullandilar.

Bu çalismanin amaci telekomunikasyon teknolojilerinin kullaniminin ögrencilerin bilgisayarlara ve elektronik iletisime karsi egilimlerini etkileyip etkilemedigini analiz etmektir. Bu amaçla her iki gruptaki ögrencilere dönem basi ve dönem sonunda bir anket verildi. Telekomunikasyon teknolojilerini kullanan grup telekomunikasyon teknolojilerini kullanmayan grupla karsilastirildi.

Sonuç olarak telekomunikasyon teknolojilerini kullanan grubun bilgisayarlara karsi egilimlerinde hafif bir azalma gözlenirken, telekomunikasyon teknolojilerini kullanmayan grupta hafif bir yükselme gozlendi. Her iki grubun bilgisayarda elektronik iletisime karsi egilimlerinde ise önemli bir degisiklik gözlenmedi.



* Indiana Üniversitesi