Paper 116

Generated: Fri Dec 5 19:03:09 2003

prev (115) overview next (117)

116 - TitleBilişimle İstihdam
AuthorsSahin Tulga, Hewlett Packard Teknoloji Cozumleri Ltd. Sti.
PC MemberYes
Contact personPinar Selcuk, pinar.selcuk@hp.com, 0216 5797993
Main Fields1. E-turkiye, e-devlet, politikalar, mekanizmalar, eylem planlari
14. Yeni internet Teknolojileri ve Teknik konular
Other Main Fields
Abstract + KeywordsBilişimle İstihdam

Türkiye’nin bir numaralı sorunu işsizlik. İş arayıp da bulamayan insan sayısı kimilerine göre 8 milyon kişiyi aşıyor. Demek ki, nüfusumuzun %10’undan fazlası işsiz. Bilişim, bu büyük toplumsal probleme nasıl çare olabilir ?

Bilişim sektörü üç ana alt sektörden oluşuyor. Bunlar:

•        Donanım        (Bilgi işlem ve iletişim donanımları)
•        Yazılım (Sistem ve uygulama yazılımları)
•        Hizmetler (İçerik, servis sağlayıcılığı, danışmanlık, bakım ve onarım hizmetleri ve dış kaynak kullanımı)

Yukarıda saydıklarımdan biri olan donanım, büyük ölçüde ABD’li şirketlerin hegamonyası altında. Donanım ürünleri her geçen gün daha çok harcıalem özelliği kazanıyor. Kar marjları son sürat azalıyor. Yazılım ve hizmetlerde ise durum farklı. Bu alt sektörler; vizyoner ülkeler, şirketler ve bireyler için sonsuz fırsatlar sunuyor.

Yazılım ve hizmet alt sektörlerinin belli başlı özellikleri şunlar:

•        Ürünün (veya hizmetin) geliştirildiği yer ve bölge önemli değildir. İş, iletişim teknolojisindeki gelişmeler sayesinde gerçek anlamda global olmuştur. Faaliyet Türkiye’de konuşllandırılıp, ürün ve hizmetler tüm dünyaya satılabilir.
•        Ürünün sürekli olarak yenilenmesi gerekir, çabuk bayatlar.
•        Ürün çabuk kopyalanabilir.
•        Ürünün ihracatı kolaydır. Gümrüklerde takılmaz.
•        Sınırlı miktarda sabit yatırım gerekliliği vardır.
•        Sosyal eşitlikçidir. Mirasla kalma özelliği yoktur. Kadınların da erkekler kadar şansı vardır.
•        Istihdam yaratma maliyeti düşüktür. Bu alt sektörlc erde istihdam yaratma maliyeti üç bin dolardan başlar. Oysa, imalat sanayinde bu rakkam yaklaşık altmış bin dolardır.
•        Ürünlerin kıymet hiyerarşisi durumsaldır. Bir müşteri için bir an, çok basit bir yazılım yaşamsal öneme sahipken, başka bir an çok pahalı bir yazılım kıymetli olabilir. Niş yazılım ve hizmetler, genel kapsamlı olanlar kadar kıymetli olabilirler.
•        Ürünler her sektörde müthiş verimlilik artışına sebep olurlar.
•        Değişik seviyelerde iş gücü eğitimi gerektirirler. İşler, bilgi işçileri tarafından yapılır. Bazı işler için ilkokul eğitiminin üzerine alınacak birkaç haftalık eğitim yeterli olurken, bazıları ise yıllar süren eğitim gerekir.

Tüm bu özelliklerinden dolayı, yazılım ve hizmet alt sektöründeki faaliyetler Türkiye’nin işsizlik problemini çözmek için idealdir. Size, artan eğitim gereksinimine göre sıralanmış on tane iş kolu örneği vereyim:

•        Elektronik komisyonculuk
•        Web sitesi içerik uzmanlığı
•        Çağrı merkezi uzmanlığı
•        Servis sağlayıcı operatörlüğü (Veri merkezleri gibi)
•        Sanal topluluk yöneticiliği
•        Elektronik eğitim program geliştiriciliği
•        Elektronik güvenlik uzmanlığı
•        Yazılım geliştiriciliği (Özellikle niş konularda)
•        Süreç uzmanlığı
•        E-dönüşüm danışmanlığı

Tüm bu faaliyetler, tüm dünyadaki müşteriler için Türkiye’de konuşlanarak yapılabilir. Örneğin, SBS firması geçenlerde Toshiba firmasının tüm dünyadaki Çağrı Merkezini İstanbul’da kurdu. Yüzlerce kişi birkaç haftalık eğitimden geçirilerek işe başladılar. Innova adlı yazılım firması, Türkiye’de geliştirdiği faturalama yazılımlarını Israil’e bile satabiliyor. Benzer şekilde, ABD kökenli Telenity firması, tüm dünyaya sattığı telekomünikasyon yazılımlarını İstanbul Yeşilköy serbest bölgesindeki ofislerinde geliştiriyor. Geçen hafta sonu Alaçatı’da tanıştığım bir bayan, evinden tüm dünyadaki müşterilerine seyahat programları organize edip para kazanıyor.

Bilişimle istihdamı arttırmak için neler yapılmalı ? Akla ilk gelenler şunlar:

•        İletişim çağına uygun hukuki mevzuatın çıkarılması.
•        Zorunlu eğitimde, bilişim ağırlığının arttırılması.
•        Gerekli eğitimi tüm yurt sathına yayacak elektronik eğitim için destek.
•        Toplumdaki tüm fertleri aktif katılımcı yapacak, onların bilgisayar çekingenliğini giderecek, bilişimi sevdirirken şahsi verimliliklerini arttıracak olan e-devlete destek.
•        Telekom altyapısının geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için destek.

Türkiye’deki işsizliği azaltacak altın fırsat bilişimle geliyor. Devleti, medyası, özel sektörü ve sivil toplum kuruluşları ile tüm ülke harekete geçmeli.
Remarks

prev (115) overview next (117)

CyberChair Author: Richard van de Stadt  (Borbala Online Conference Services) Development supported by TRESE Copyright © by University of Twente