Elektronik
Bilgi Kaynakları ve Derme Geliştirme Politikaları
Giriş
Kütüphanecilerin görevi
kullanıcılarına bilgiyi erişilebilir kılmaktır. Dolayısı ile bunun planlanması
kütüphanecilerin temel görevlerinden biridir. Yalnız kütüphanelerin tüm
materyalleri alabilmeleri olanaksızdır. Hatta kendi kullanıcılarının bile
tüm gereksinimlerini karşılayamazlar. Çünkü son zamanlarda kütüphane bütçelerine
ek mali yükler gelmiştir. Gelen bu ekonomik yüklerin nedenleri; artan bilgi
miktarı nedeni ile daha fazla kaynağın satın alınması zorunluluğu, elektronik
bilgi kaynaklarının varlığı (depolama, depolanan bu bilgilere erişim
ve bu iki işlem için gereken bilgisayar donanımıiçin harcanan paralar)
ve tüm bu organizasyonların kütüphane içinde yerleştirilmesi şeklinde açıklanabilir.
Bu ekonomik yüklere karşın, kütüphaneler yeni teknolojik olanaklar sayesinde,
kurmuş oldukları işbirliği projeleri ile kullanıcılarına diğer kütüphanelerde
bulunan bilgi kaynaklarını sunma olanağı bulmuşlardır.
Bu nedenle derme geliştirme
çalışmaları değişik bir boyut kazanmıştır. Bunun için kütüphaneler elektronik,
basılı ya da diğer formatlarda toplayacağı bilgi kaynaklarının neler olacağına
yol gösteren politika metinleri hazırlamaya başlamışlardır.
Kütüphane dermeleri
son zamanlarda büyük değişiklikler göstermiştir. Eskiden elle tutulabilir
(tangible)somut bilgi kaynakları varken simdi yalnızca bilgisayar
ekranlarından izleyebildiğimiz ama elle tutamadığımız (intangible)bilgi
kaynakları herkesçe bilinen bir olgudur ve kullanımı hızla yaygınlaşmaktadır.
Bu bilgi kaynakları yerel kütüphanelerde ya da kampus ortamında bir bilgisayarın
anabelleğine aktarılabilirler. Hatta uzaktan erişim ile elde edilip kullanılabilir,
web siteleri, tartışma listeleri ya da yayıncısının ev sayfa(home page)sında
izlenebilirler. Bu nedenle dünyanın neresinde olursa olsun erişilebildiği
kadarı ile tüm kütüphane materyalleri, kütüphane dermelerini oluşturmaktadır
artık. Dolayısı ile kütüphane derme geliştirme politikalarının geleneksel
şekli değişmiş, yeni yazılı metinleri oluşturulmaya başlanmıştır.
Çağdaş kütüphane dermesi,
yeni bilgi çevresi dediğimiz ortamda nasıl bir şekil almıştır? Incelendiğinde
şu materyallerin çağdaş kütüphane dermelerini oluşturduklarını söyleyebiliriz:
-
Elle tutulabilir (tangible)
bilgi kaynakları: ( monograflar, sesbantları,görüntü bantları, slide
formlar, mikroformlar vb. ). Bu tür kaynaklar kütüphanenin sahibi olduğu
ve kütüphanenin içinde yer alan kaynaklardır.
-
Elle tutulamayan (intangible)
ama bilgi kaynağı olarak bilgisayar ekranında izlenebilen elektronik bilgi
kaynakları: ( CD-ROMlar, kütüphanenin bilgisayarına yüklenmiş bazı
veritabanları ). Bu tür bilgi kaynakları kütüphane bilgisayar sistemine
bağlı bir uç ile kullanıcıların çoğu zaman hiçbir ücret ödemeksizin elde
edebildiği elektronik bilgi kaynakları.
-
Yine elle tutulabilir
bilgi kaynakları: Bu bilgi kaynakları da monograflar, sesbantları,görüntü
bantları vb. bilgi kaynaklarından oluşur ama kütüphanelerarası ödünçverme
ya da diğer kaynak paylaşım projeleri ile kullanılabilen ve başka kütüphanelerin
sahibi olduğu bilgi kaynaklarıdır.
-
Yine elle tutulamıyan
bilgi kaynakları ki bunlar başkaları tarafından yaşatılan, günlenen bilgisayar
ortamındaki veri tabanlarınlarıdır. Bu bilgi kaynakları da ücretli ya da
ücretsiz olarak sunulurlar. (Gorman, 1997:498-499).
Elektronik Bilgi
Kaynakları
Iki ve 4. maddelerde
tanımlanmaya çalışılan türdeki bilgi kaynakları genel olarak elektronik
bilgi kaynağı olarak bilinirler.
Elektronik bilgi kaynağı
ne demektir?
Temel bir ticari ürün
olan elektronik bilgi elle tutulabilen birşey değildir. Ancak bir çok elektronik
bilgi ürünü basılı kaynakların eşidi gibi görünür ve aynı anda iki ortamda
da; hem basılı hem de elektronik halde bulunabilir. Bu elektronik bilgi
kaynaklarının bir özelliğidir.
Elektronik bilgi kaynakları
akademik kütüphanelerce önemli kaynaklar olarak algılanmaktadır. Kütüphane
bütçesinden almış oldukları paylar gittikçe artmaktadır. Bu nedenle basılı
ortamdaki materyal sağlama işlemlerini zaman zaman kesintiye uğratmakta
ve bu gibi materyallerin satın alınmasını engellemektedirler. Ancak
uzaktan ya da kütüphanede erişilebilen bu elektronik bilgi kaynaklarının
yararları tartışılamaz. Bu gibi kaynakların günümüzde yaratmış oldukları
bilgi patlaması, kütüphaneciler ve kullanıcılarca güçlü bir şekilde hissedilmektedir.
Elektronik bilgi kaynaklarını
kabaca tanımı şudur: CD- ROM'lar, bölgesel ağlar (LAN), bilgisayar donanımları,
çevirimiçi (online) erişebilen kaynakları, Internet, diğer uzaktan
erişilebilen veritabanları ve kütüphanecilerin kendi kullanıcıları için
sağlamış oldukları diğer veri tabanlarıdır (White ve Crawford, 1997:53).
Ama burada elektronik bilgi kaynaklarının neler olduğuna daha detaylı bir
şekilde değinilmesi bizce gerekli görülmektedir. Bugün elektronik ortamda
olup da kütüphanelerin yararlandığı sistemleri iki büyük bölümde inceleyebiliriz:
-
Kütüphane yönetimi ile
ilgili sistemler
-
Bilgi erişimle ilgili
sistemler (Rowley, 1996: 14).
Kütüphane yönetim sistemleri;
kütüphane içinde ödünç verme, sağlama derme yönetimi gibi işlemlere kolaylık
getiren elektronik kaynaklardır. Direkt olarak derme içerisinde görünmüyorsa
da dermenin oluşumunu dolaylı olarak etkilemektedirler. Bunlara örnek olarak
gösterebileceğimiz kaynaklar şunlardır:
-
BLACKWELL firmasının web
sitesi üzerinden taranabilen Blackwells Comnet adlı yazılımış
-
Internet üzerinden yalnızca
üye olabilenlerin erişebildiği BLCMP veritabanı
-
EBSCOHOST; süreli yayınların
tam metin ya da kaynakça bilgileri ile web üzerinden bir arayüz programı
yardımı ile sorgulanabildiği ücretli bir veri tabanı
-
Internet aracılığı ile
erişilebilen DYNIX, Net Publisher gibi yazılımlar
-
WEB PAC yazılımı Internet
üzerinden kataloglama yapmaya yardımcı olurken WINPAC da çeşitli noktalara
linkler sağlayarak kaynak paylaşımında yardımcı olmaktadır.
Bilgi erişim ile ilgili
sistemleri de kendi içlerinde 2 temel bölüme ayırmak olasıdır. Bunlardan
birincisi Internet aracılığı ile çevrimiçi veri tabanlarına bağlanmak;
Ikinci olarak da yerel (LAN) ya da geniş alan ağları (WAN) sayesinde bazı
CD-ROM kaynaklarını taramak şeklindedir. Bunlara örnek olarak da şu kaynakları
örnek gösterebiliriz:
-
ISI Corporate Alert
adlı sistemi ile duyuru servisi sunmaktadır.
-
Yine ISI firmasının sunduğu
Elektronik Kütüphane Projeleri (Electronic Library Project) 1350
süreli yayının içindekiler sayfasını kapsamaktadır.
-
OCLC ürünü olan NET FIRST
Internet aracılığı ile erişilebilir bir kaynaktır.
-
Bazı kütüphaneler CD-ROMları
bile ödünç alabilmektedir. Ramesis CD-ROMs to Land
projesinde 40 halk kütüphanesi yer almaktadır.
-
Çeşitli amaç ve sayılarda
kurulmuş olan elektronik Dergi projeleri de vardır.The Super Journal
Project örneklerden biridir (Baldwin,1996).
-
Gabriel ise web sunucusu
üzerinde Avrupanın çeşitli milli kütüphanelerine ve onların çevrimiçi
servislerine erişimi sağlayan tek noktadır (Jefcoate, 1996).
Bundan başka elektronik
bilgi kaynakları konusunda daha da detaya inmek istersek Internet aracılığı
ile erişebileceğimiz bilgi kaynaklarından örnekler vermemiz gerekir. Tam
bir organizasyon sağlanmamış olmakla birlikte Internet üzerinde bulunan
bilgilere de sistematik bir yaklaşım yapılabilir:
-
Sanal kütüphaneler
(Virtual Libraries)
-
Internet üzerinde bulunan
konu yaklaşımlı kaynak rehberi. http://www.lib.umich.edu/chhome.html
adresi ile erişilebilir.
-
Tüm Internet Kataloğu
(The Whole Internet) Bu sanal kütüphanenin erişim adresi de http://nearnet.gnn.com/wic/
-
World Wide Web Sanal Kütüphanesi
(The World Wide Web virtual library) http://info.cern.ch/hypertext/DataSources/bySubject/
adresi ile erişilebilir.
-
Küresel Bilgi Rehberleri
(Global Information Directories)
-
Yahoo (http://www.yahoo.com/)
-
Ticari servislerin açık
pazarları konusunda bilgi veren rehber ki buna da http://www.directory.net/
adresi ile erişilebilir.
-
Beşeri Topluluklar/Gruplar
(Communities of the People)
Diane Kovacın Akademik
Elektronik Konferans Rehberi. Erişim adresi:gopher://gopher.usask.ca:70/11/world%20Wide%20Information
-
Arama Araçları (Search
Tools)
Elektronik bilgi kaynaklarının
türü ya da orijinlerinin neler oldukları konusunda Demas(1994)ın çalışması
ışık tutmaktadır. Demasın sistematik yaklaşımına göre; elektronik bilgi
kaynaklarını uygulama yazılımları, bibliyografik kütükler, tam metinler
, sayısal kütükler ve çoklu ortamda bulunan bilgiler oluşturmaktadır (Demas,
1994:73).
Üzerinde özellikle
duracağımız bir tür de yukarıda adı geçen elektronik dergilerdir (e-journal).
Elektronik dergiler için henüz standart bir tanım bulunmamaktadır. Elektronik
dergilerin bazıları yalnızca elektronik versiyona sahiptir. Bazıları ise
daha önce basılı olan bir derginin elektronik formu olarak görülmektedir.
Bir diğer opsiyon da derginin eşzamanlı olarak hem elektronik hem de basılı
versiyonunun bulunmasıdır. CD-ROM ortamında olan elektronik dergiler vardır.
ADONIS buna örnek olarak gösterilebilir. Yeryüzünde hangi elektronik dergilerin
var olduğunu gösteren bazı başvuru kaynakları da vardır. Internet üzerinde
bulunan kaynaklardan bazıları şunlardır:
-
Australya Elektronik Dergi
Listesi Veri Tabanı (1200den fazla e-dergiyi listelemektedir)
-
E-Dergi Rehber Sayfası
(web ortamında 35 e-dergiye link sağlayan bir liste)
-
John Labovitzin e-zine
listesi (1500den fazla e- dergiyi listeler)
-
New Jour ise 3000den
fazla e-dergiyi kapsayan yalnızca e-dergilerin başlıklarını listeleyen
bir başvuru kaynağıdır (Nisonger, 1997:60).
Kütüphaneciler bugün elektronik
formatlı bilgi kaynaklarının nasıl sağlanacağının konusu üzerine düşünmektedirler.
Bir zamanların herkese açık olmayan veritabanları (örneğin Dialog gibi)
bugün çeşitli satıcılardan, bölgesel ağlardan ve daha bir çok noktadan
erişilebilir hale gelmiştir. Yeni bir uğraşı konusu ise basılı materyaller
ile elektronik bilgi kaynaklarını sağlarken kurulacak olan dengenin nasıl
oluşturulması gerektiğini bulmaktır. CD-ROM'lar gibi biraz daha eski olan
elektronik kaynaklar da bile hangi versiyonunun (basılı ya da elektronik)
alınacağının dengelenmesi gerekmektedir.
Kütüphane kullanıcıları
yeni satın alınan kitapları kolayca görebilirler. yeni satın alınan kitaplar
hemen kullanıma giren kütüphane metaryalleri haline gelir. Elektronik kaynaklar
ise fiziksel bir görüntü sergilemezler. Kütüphane kullanıcıları ve kütüphane
bütçesini harcayanlar, kütüphane bütçesinden ne alındığını görmek isterler.
CD-ROM'lar ya da flopy diskler belki görülebilir ama kim Internet web site'den
sorgulanabilen veritabanlarının kullanım haklarının satın alındığını görebilir?
Bu konular, elektronik bilgi kaynaklarının derme geliştirme politikası
yazılı metni oluşturulduğunda dikkatle ele alınması gereken konulardır.
Derme Geliştirme
Derme Geliştirme
Politikası
Kütüphanenin mevcut
kolleksiyonunun boyutunu tanımlayan, kaynakların gelişmesinin devamını
sağlayan ya da bunu planlayan, dermenin gücünü ortaya koyan ve seçim felsefesi
ile kurumun genel amaçları arasındaki ilişkiyi gösteren, ve düşünce özgürlüğünün
bir ürünü olarak ortaya çıkan doküman metnidir ( American Library Association,
1987:2-3).
Derme geliştirme politikaları
kütüphane materyallerini seçim aracı olarak kullanılmakla beraber pek çok
amaca hizmet ederler. Sahip olunan derme hakkında bir fikir verdiği gibi,
öncelikleri belirler, bütçelemeye yardım eder, kütüphane ve kütüphane dışı
bileşenler arasında bir iletişim kanalı olarak görülür. Kaynak paylaşımı
ve ortak derme geliştirme politikasını destekler, entellektüel özgürlük
haklarını korur ve sansürü önler çünkü kütüphane kendi dermesini gözler
önüne serer. Tüm derme yönetme etkinliklerinde yardımcı olur, bağış kitapların
alınıp alınmayacağını belirler, materyallerin seçilip seçilmemesini belirler
ve hangi yayının sürekli olarak alınıp alınmayacağını saptar (Johnson,
1994). Aynı zamanda metaryal seçim işlemlerinde kişisel peşin hükümleri
de en aza indirger. Derme geliştirme sorumluluğunda farklılıkları belirler
ve derme geliştirme politikası için uğraşan kütüphaneciler için bir bilgi
kaynağı olarak hizmet eder (Frank, 1993).
Şüphesiz bu ölçütler
elektronik kaynaklar için de geçerlidir. Ancak geleneksel derme geliştirme
politikalarının bugünün teknoloji olanakları ile bezenmiş kütüphanelerine
uyarlanamayacağı açıktır. Hazen (1995)ın bu konudaki açıklaması şudur:
geleneksel derme geliştirme politikaları statik bir hal almıştır ve bugünkü
kütüphanelerin ve kütüphanecilerin gereksinimini karşılayacak nitelikte
değildirler. Hazen ayrıca, yerel ve uzaktan erişilebilen tüm formatlardaki
bilgilerin dahil edildiği bir rehberin (guide) oluşturulması ya da esnek
tanımların yapıldığı bir derme geliştirme politikası metinin ortaya konmasını
savunmuştur.
Elektronik bilgi kaynaklarının
derme geliştirme politikasının oluşturulması ya da geliştirilmesi için
işlemler neler olmalıdır?
Bu işlemlerin öz olarak
evrelerini belirtmek bir hayli zordur. Bu nedenle bir el kitabı kullanılması
önerilmiştir. Böyle bir kitabı halk kütüphaneleri için Cassell ve Futas
geliştirmişlerdir (Cassell ve Futas 1991 a ).
Cassell ve Futas (1991
b), Derme Geliştirme Politikaları başlıklı çalışmalarında genel işlem
evrelerini belirlemişlerdir: Ilk olarak bir ön planlama yapılmasını önermişlerdir.
Daha sonra kurumun diğer çalışanların derme geliştirme grubu içine katılmasını
ve özel görevler için alt komitelerin oluşturulması gerektiğini belirtmişlerdir.
Bu çalışmaların gruplara götürülerek öncülük edilmesini, kütüphanenin ve
hizmet sunduğu topluluk hakkında bilgi toplanması gerektiğini savunmuşlardır.
Son olarak da bu bilgileri politika hükümlerini oluşturmakta ve geliştirmekte
kulanılması gerektiğini belirtmişlerdir.
Her kurum, kendi topluluğunun
ve diğer bileşenleri ile özgün bir yapı oluşturmaktadır. Böylece, onların
derme geliştirme çalışmalarındaki politika hükümleri de özgün olmalıdır.
Bu kolleksiyon geliştirme
politikasının metinlerinde bazı ana noktalar saptanmaya çalışılmıştır.
Bu ana noktalar nelerdir?
-
Kütüphanenin genel amaçları
-
Kütüphanenin hizmet verdiği
kullanıcı grubunun ilgilendiği konu(lar) tanımları
-
Diğer konularla örtüşen
bölümler
-
Dermenin ağırlıklı olarak
hangi dilde oluşturulacağı
-
Coğrafi sınırlamanın yapılıp
yapılmayacağı
-
Tarihsel sınırlama (Belli
bir kültüre hitap eden dermelerde önemlidir. örn. 20. Yüzyıl)
-
Yayın tarihlerine göre
-
Geriye dönüşlü olarak
sağlama işlemlerinin yapılıp yapılmayacağı
-
Hangi formatta materyallerin
toplanacağı
-
Materyallerin ayıklanması
-
Diğer kütüphanelerle kaynak
paylaşımı olanaklarının varlığı
-
Alternatif olarak erişebilecek
bilgi kaynaklarının neler olacağı
Elektronik bilgi kaynaklarının
seçimi doğal olarak kendi özelliklerinden dolayı basılı kaynaklara oranla
daha karmaşıktır. Çünkü saha desteği, teknik destek, yeterli boş disk alanları,
donanımlar gibi daha bir çok konunun analiz edilmesi gerekmektedir. Ayrıca
bu analiz çalışmalarının kimler tarafından yapılması gerektiği de önemlidir.
Takdir edilmelidir ki; elektronik bilgi kaynaklarının kullanılabilmesi
için bilgisayar olanaklarının ne olduğu konusunda kişilerin detaylı bilgilere
sahip olmaları gerekmektedir. Elektronik bilgi kaynakları yeni bir bilgi
kaynağı formatıdır. Ama geleneksel kütüphane işlemlerinde olduğu gibi;
seçim, politika belirleme, derme değerlendirme, personel ve kullanıcı eğitimi,
kataloglama, bütçeleme, arşivleme ve koruma işlemleri bu bilgi kaymakları
için de uygulanmalıdır.
Kavramsal olarak düşünüldüğünde,
geleneksel kütüphane kaynakları seçiminde uygulanan işlemlerin aynısı elektronik
bilgi kaynakları için de kullanılır. Genel olarak bakıldığında bu işlemler;
tanımlama, değerlendirme ve seçim kararıdır. Tanımlama evresinde materyalin
varlığı araştırılır. Çünkü bir şeyin seçilebilmesi için varlığından haberdar
olunmasını gerektirir. Yukarıda sözünü ettiğimiz elektronik bilgi kaynakları
sayesinde nerede hangi elektronik bilgi kaynaklarının olduğundan haberdar
olabiliriz.
Değerlendirme evresi
materyalin bazı özellikleri ile yararının tartışıldığı evredir. Materyalin
konu kapsamı, yayın dili, doğruluğu, geçerliliği, dizinleme, yazarların
güvenilirliği, yayın kurulu, akademik kalitesi ve izleyenleri bu evrede
incelenir. Tüm bunlar geleneksel ölçütlerdir. Ek olarak elektronik bilgi
kaynakları için test edilmesi gereken noktalar da vardır. Bu noktalar;
Çevrimiçi, CD-ROM ya da ağlaşmış ortamlarda olup olamayacağı, veri formatının
(HTML, postscript, ASCII) ne olduğu, kütüphanenin sahip olduğu bilgisayar
donanımı ile uyumlu olup olmadığı, kullanımı için kullanıcıların ya da
kütüphanecilerin ne denli bir eğitimi gereksindikleri, yaşatımları için
gereken şeylerin ne olduğu ve bunların maliyetlerinin ne olduğu, lisans
sorunları, kullanıcı arayüz programları, erişim güvenilirliği ve arşivleme
olanaklarının ne olduğudur.
Seçim kararı evresinde
ise ele alınan noktalar şunlardır:
Kullanıcı gereksinimleri,
kuruluşun ilgilendiği konular (üniversitelerde ise müfredat programı
ölçüt olarak alınabilir), dermede toplanmasında önceliği olan bazı
bilgi kaynakları (informal collecting priorities), bütçeleme için
yapılan tahminler ve bilgi kaynağının derme ile olan ilgisi bu evrede araştırılan
noktalardır. Bu işlemlerden sonra bu evrede seçim kararı verilir.
Elektronik bilgi kaynaklarında
iptal ya da erişimin kesilmesi kararı nasıl alınır? Elbette geleneksel
seçim politikasına göre ve yukarıda bahsettiğimiz değerlendirme ve seçim
evresindeki ölçütlere göre bir elektronik derginin iptali ya da alınmaması
gereken bir CD-ROM kaynağı belirlenebilir. Ancak bu çok erken bir tartışma
konusu olur. Çünkü elektronik bilgi kaynaklarının henüz kullanım evresi
tartışılmaktadır ve basılı kaynakların tam anlamı ile yerini alamamıştır.
Parasal bazı zorlamalardan dolayı kullanım değerlendirmeleri doğru olarak
test edilememiştir. Bu kaynakları kullanacak olan kişilerin çok azı bunları
kullanabilecek olanaklara ve yeteneğe sahiptir. Bu nedenle bu sorunun tartışılmasının
yeri ve zamanı değildir.
Elektronik bilgi kaynaklarında
ayıklama işlemi de henüz konuşulan bir konu değildir. Kütüphanecilik literatürüne
geçebilecek kadar eskimiş değildir. Ama gelecekte çok önemli bir nokta
olacaktır. Çünkü ayıklama kuramsal olarak arşivleme ile ilgilidir. Elektronik
bilgi kaynağının gopher ya da web sitesi üzerinden ne kadar süre ile erişime
açık tutulacağı ayıklama ve arşivleme işlemi içinde değerlendirilmelidir.
Ayıklama, erişim için para ödememe anlamına da gelebilir. Ayıklama ölçütlerinde
dikkat edilmesi gereken noktalar; bilgi kaynaklarının depolanacağı yeterli
ana bellek alanının olup olmadığı, elektronik bilgi kaynağının akademik
devamlılığı ve değişen kullanıcı gereksinimleridir.
Elektronik Bilgi
Kaynakları Derme Geliştirme Ilkeleri
Kütüphanelerin sağlaması
gereken metaryal miktarlarının son zamanlarda artığını belirtmiştik. Bu
materyallerin bazıları yalnızca elektronik formda bulunan bilgi kaynaklarıdır.
Bazıları da elektronik ve basılı ortamda aynı anda bulunan bilgi kaynaklarıdır.
Bu nedenle hangi formun satın alınması yada abone olunması gerekliliğini
bir ilkeye bağlamak ve bu ilkeleri yazılı bir hale dönüştürmek yararlı
olarak görülmektedir. Her durum ayrı ayrı detaylı olarak incelenmelidir
ama aşağıda açıklanan ilkeler hangi formatın seçileceğini belirtmek için
kullanılmaktadır (White and Crawford, 1997):
-
Uygunluk ve kullanım
ilkesi.
Hizmet verilen üniversitede
bulunan kullanıcıların kullanıp kullanmadığı incelenmelidir. Bu metaryali
düzenli kullanan bu kullanıcı grubu var mıdır? Ve bu bilgi nasıl kullanılmaktadır?
-
Tekrar oranı (Redunduncy)
Elektronik bilgi kaynağının
diğer bir formatının kütüphanede olup olmadığı araştırmalıdır: Gelecekte
ya da halihazırda "elde bulunan format" bilgi gereksinimini karşılamada
gerekli olacak mı? ve bu formattaki bilgi tek başına bu gereksimi karşılayacakmı?
Bu bilgileri iki versiyonda almak (basılı ve elektronik) gerekli
olacak mı?
-
Gereksinim
Bu bilginin ne denli
gereksinildiği test edilmelidir. Bu metaryalleri kullanacak potansiyel
kullanıcıların miktarı nedir? Bu sorunun aydınlığa kavuşturulması gerekmektedir.
-
Kullanım kolaylığı
(Ease of use)
Hangi formatın kullanımının
daha kolay olduğu test edilmelidir. Kullanıcılar açısından elektronik format
daha mı kolay taranmaktadır yoksa basılı kaynak mı? Bir başka deyişle kullanıcılar
gereksindikleri bilgiyi hangi formdan daha kolay elde edebilmektedirler?
-
Kullanımın olup olmadığı
(Availability of use)
Eğer basılı bir index/kaynak
elektronik bir kaynağın yerini tutabiliyorsa, aynı anda bu elektronik kaynaktan
kaç kullanıcı yararlanabilmektedir? Ya da kullanım bir kullanıcı ile sınırlı
mı ? Bu çok önemli bir noktadır ve bunun test edilmesi gerekmektedir. Eğer
böyle bir sınırlama varsa bu sınırlamanın bir sorun yaratıp yaratmadığı
incelenmelidir.
-
Kapsamın güvenirliğinin/kalıcılığının
ve stabilesinin testi (Stability coverage)
Yayın evleri zaman
zaman elektronik kaynakların belli bir bölümünü hizmete sunar, belli bir
bölümünü de kapsamdan çıkarabilirler. Bu nedenle geçmişte rahatlıkla erişilebilen
ama veritabanı günlendikten (update) sonra erişilemiyen bilgiler
olabilir. Bu kalıcılığın test edilmesi çok önemlidir. Bu nedenle elektronik
kaynaklardaki bilgilerin günleme esnasında eksilmemesine dikkat etmek gerekmektedir.
-
Yaşatılabilirliği (Longevity)
Satın alınacak elektronik
kaynağın kurum için gereksinim süresi olacak? Kullanıcılar bilgi gereksinimlerini
karşılarken böyle bir kaynağa uzun süre gereksinim duyacaklar mı? Bunların
açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
-
Maliyet (Cost)
İki format (basılı
ya da elektronik) arasındaki fiyat farkının ne olduğu araştırılmalıdır.
-
Fiyat artışlarının
ya da miktarının ne olabileceğinin önceden sezinlenebilir olması (Predictability
of pricing)
Satıcıların fiyat
politikalarında bir kalıcılık, bir stabilite var mı? Satıcının geçmişte
uyguladığı fiyatların artış oranları mantıklı mı? Bu oranlar önceden sezinlenebiliyor
mu? Bunlar incelenmelidir.
-
Donanım (Equipment)
Bilgi kaynağının kullanılabilmesi
için kütüphanenin uygun bilgisayar donanımı var mı? Ya da kütüphane gerekli
bilgisayar donanımlarını sağlayabilir mi? Bu donanımların kütüphane için
maliyeti nedir? ne olmalıdır? Bu sorunların açıklağa kavuşturulması gereklidir.
-
Teknik destek (Technical
Support)
Satıcılar satmış oldukları
bu ürünler için teknik destek sağlıyorlar mı?
-
Gerekli olan ana bellek
(hard-disk) alanı (space)
Bu bilgi kaynağının
kullanılabilmesi için bilgisayar ortamında ne kadarlık bir anabellek gereksinildiğinin
saptanması gerekmektedir.
Bütün bu temel gereksinimlerden
sonra elektronik bilgi kaynaklarını seçerken daha spesifik bazı noktalarında
araştırılması gerekmektedir. Bu noktalar şunlardır:
-
Bilgi kaynakları normal
şartlar altında ikilemeyi önlemek için 1 kopya ve bir tek formatla alınmalıdır.
Ama bu karar alınırken maliyet, kullanım, gereksinim, bilgisayarın anabelleğine
ayrılması gereken yer ve ek bazı etmenler de gözönünde bulundurulmalıdır.
-
Eğer diğer etmenler arasında
bir ayırım yapılamıyorsa yani eşit ise; elektronik format tercih edilmelidir.
Çünkü kullanım çeşitliliği ve erişim olanakları artmakta ve elektronik
formattaki bilgiler kullanıcılara daha aşina gelmektedir.
-
Bilgi depolama ve erişim
teknolojileri, satın alma ve kullanma kararı verilmeden önce kütüphane
tarafından test edilmeli ve incelemelidir. Sağlıklı bir karar bu koşullar
altında alınabilir.
Kullanıcılardan ya da
üniversite öğretim görevlilerinden gelen listeler, normal olarak istenen
bir kitap ya da dergi gibi algılanmalıdır (White and Crawford, 1997:57)
Şu anda elektronik
bilgi kaynaklarına bakıp yanıt aranılan bir çok soru sormak olasıdır. Bu
soruların başlıcaları onların kaliteleri, yayın hakları , akademik geçerliliği,
indekslenmeleri, bibliyografik kontrolleri ve maliyetleri ile ilgilidir.
Şüphesiz bu konular tartışılması gereken konulardır. Ancak hepsinin ayrı
ayrı ele alınmasında yarar vardır.
Kütüphanecilik tarihine
bakıldığında, 1930larda mikroform kaynakların oluştuğunu saptamak olasıdır.
Hiçbir zaman gerçekleşmemiş olmasına karşın bazı kişiler bu bilgi kaynaklarının
basılı kaynakların yerini alacağını iddia etmişlerdir (Birdsal,1994:8).
Bindokuzyüzseksenlerde CD-ROMlar daha sonra da tarihi çok eski olmasına
karşın Internet kullanımı yaygınlaştı. Bilgilerin depolandığı yeni formatlarla
karşılaşmak Kütüphaneciler için yeni bir olgu değildir. Her seferinde yeni
formatın eski formatın yerinialacağı ileri sürülmüştür. Ama bu hiç bir
zaman gerçekleşmemiştir. Kütüphaneciler her zaman bu yeni formatların organizasyonu
üzerine çaba harcamışlardır. Bu böyle de sürüp gidecektir.
KAYNAKÇA
-
American Library Association
Guide for Writing a Bibliographers Manual, ALA, Chicago,IL 1987
-
BALDWIN, C. Superjournal
Deliver the Goods Library Association Record,IT supplement, 1(2)
p37-38 1996
-
BIRDSALL,W.F. The
Myth of the Electronic Library:Librarianship and Social Change in America
1994 Greenwood Press,Westport,CT
-
Cassell, K.A. and
Futas, E Developing Public Library Collections, Policies, and Procedures,
Neal-Schuman Publishers, NewYork N.Y. (1991
a)
-
Cassel, K.A. and
Futas, E. "Collection development policies" Collection Building,
11(2), pp 26-29 (1991
b)
-
DEMAS, S. Collection
Development for the Electronic Library: A Conceptual and OrganizationalModel
1994
-
Library Hi Tech,
12(3) p.71-80
-
Frank, D.G. et.al
The relevance of collection development policies: definition, necessity
and 1993
application RQ (Referance Quarterly), 33 (1) pp.65-74
-
GORMAN, M. Ownership
or Access: A New Idea of Collection College and 1997
Research Libraries News 58(7), 498 - 499
-
Hazen, D.C. "Collection
development policies in the information Age" College and Research Libraries
1995 56(1) , pp. 29-31
-
JEFCOATE,G. Getting
the Massage from Gabriel Library Association Record,IT supplement,
1(2) 1996 p33-34
-
JOHNSON, P. Collection
development policies:a cunning plan Technicalites , (14) 6, pp
3-6 1994
-
MORVILLE, P.S.
and WICKHORST, S.J. Building Subject-Specific Guides to Internet Resources
1995 Collection Building,
14(3) p:26-31
-
NISONGER, T.E.
Electronic Journal Collection Management Issues Collection Building,
16(2), pp.58- 1997
65 ROWLEY,
J. Libraries and the Electronic Information Market Place Library
Review 45(7) 6-18-1996
-
WHITE, G. AND CRAWFORD,
G.A. Developing an Electronic Information Resources
1997 Collection Development
Policy Collection Building, 16(2), 53-57