60 - Title | E-DEVLET,E-YÖNETİM VE TÜRKİYE'DEKİ DURUM ANALİZİ |
Authors | ASLI YURUTUCU, ÜNİVERSİTE |
PC Member | Yes |
Contact person | ASLI YURUTUCU, asliy@ogu.edu.tr , 222-2393750/1471 |
Main Fields | 1. E-turkiye, e-devlet, politikalar, mekanizmalar, eylem planlari
2. E-ticaret, E-is, yeni-ekonomi 5. Egitim teknolojileri ve uygulamalari 9. Demokratiklesme, toplumsal denetim, siyaset 14. Yeni internet Teknolojileri ve Teknik konular |
Other Main Fields | |
Abstract + Keywords | e-Devlet kavramının son günlerde bu kadar popüler olmasının nedenini düşündüğümüzde çok basit bir sonuç çıkıyor ortaya: Devlet, hala birçok ülkede en büyük iş veren, en büyük alıcı, en yüksek ticaret hacmine sahip kurum, en çok müşterisi olan şirket ve en çok, en büyüklerle dolu birçok nitelendirme... İngiltere'nin geçen seneki kamu harcamalarının 430 milyar dolar tuttuğunu ve bunun yarısından çoğunun satın almalara harcandığını düşünürseniz, bu gerçek daha açık bir şekilde ortaya çıkacaktır. Bu kadar çok konuşulan bir konu hakkında kavram kargaşası yaşanmaması doğal olarak düşünülemez. Aynı dili konuşabilmek için e-devlet'ten ne anladığımızı ortaya koyalım: Vatandaşın devletle, devletin özel ve özerk kurumlarla, devletin kendi kurumları arasında, devletlerin kendi aralarında var olan bilgi akışı ve/veya fiziksel etkileşimin dijital ortama taşınması için gerçekleştirilen girişimleri e-devlet kapsamında değerlendirebiliriz(Argun). Bu girişimlerin bizlere neler kazandırdığına göz atacak olursak: . Şeffaf devlet vizyonuna ulaşılması. . Vatandaşın devletle olan işlerinin çok daha hızlı şekilde halledilmesi. . Vatandaş tarafında görülen bu verimlilik artışı sayesinde devletin daha verimli çalışması. . Kamu kurumları arasında bilgi bütünlüğünün sağlanarak her türlü kötüye kullanımın önüne geçilmesi. Bütün bu faydalarına bakarak şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki e-devlet girişimlerini realize etmek kadar doğal ve gerekli bir şey olamaz. Öyleyse devletler, e-devlet'leşmede neden bu kadar yavaş davranıyorlar? Bu sorunun temel cevabını devlet kurumlarının ekonomik yapılarında aramakta fayda var. Devlet hemen hemen tüm kurumları ile bulunduğu sektörlerde tekel konumunda. Rekabetin olmadığı bir ortamda daha iyi hizmet, daha verimli işleyiş gibi terimler doğal olarak önemini kaybediyor ve anlamsızlaşıyor. Olaya diğer açıdan baktığınızda ise dünya üzerindeki başarılı uygulamaların hangi motivasyonlarla ortaya çıkarıldığını düşünmek lazım. Ülkelere göre değişik etkenlerin olduğunu söyleyebiliriz. Ülkelerin demokratiklik seviyesi, ekonomik ve sosyal durumları e-devlet girişimlerinin hangi motivasyonlarla ortaya çıkarıldığını belirliyor. Bir Afrika ülkesinde başlatılan e-devlet girişiminin ana amacı yolsuzluğu engellemek iken, batılı ülkelerde en önemli motivasyonun; devletler/eyaletler arası rekabet ve devletin halkına high-tech bir imaj verme isteği olduğunu görüyoruz. e-Devlet girişimlerini incelediğimizde karşılaştığımız uygulamaları şu alt başlıklar altında toplayabiliriz: e-Devlet portalları, Dijital kimlik uygulamaları, e-Demokrasi, e-Tedarik, İntranet, Uzaktan eğitim, vb... Yurt dışındaki e-devlet portallarında ve diğer uygulamalarda iki farklı tarzın hakim olduğunu görmekteyiz. İlki; her e-devlet sitesinin diğerlerinden bağımsız ve ayrı olarak kurulduğu bir ortam ki Türkiye'de şu anda tuttuğumuz yol budur, başlangıç safhalarını temsil eder ve bilgi bütünlüğünün sağlanmasına izin vermez. |
Remarks |
CyberChair | Author: Richard van de Stadt ( Borbala Online Conference Services ) | Development supported by TRESE | Copyright © by University of Twente |